نشریه ی علمی - ترویجی حاوی

به همت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نشریه ی علمی - ترویجی حاوی

به همت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نشریه ی علمی - ترویجی حاوی

ما تعدادی دانشجوی جوان علوم پزشکی هستیم که در تلاشیم تا مباحث علمی را به زبان ساده و روان ترجمه کنیم.

۱۹ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

استفاده از نانو پزشکی در مطالعات سلولی، پیش بالینی و بالینی منجر به پیشرفت‌های مهیجی به ویژه در زمینه سرطان شده است. بسیاری از موانع موجود در درمان سرطان با استفاده از ترکیبات اصلاح شده در فناوری نانو با موفقیت برطرف می‌شود. این موانع شامل مقاومت دارویی، زمان گردش خون ضعیف و در نتیجه کاهش اثر و سمیت خارج از هدف است.

 اولین پیشرفت پزشکی بالینی نانو برای غلبه بر این مسائل مبتنی بر مونوتراپی بود، جایی که اسید نوکلئیک و مولکول کوچک پیشرفت‌های قابل توجهی را نسبت به تجویز داروی اصلاح نشده نشان داده‌اند. مطالعات پیش بالینی اخیر نشان داده است که نانوتراپی‌های ترکیبی، متشکل از چندین کلاس نانومواد یا یک نانو پلتفرم با چندین عامل درمانی، می‌توانند تومورها را با اثربخشی بهتر نسبت به داروهای تک ترکیب درمان کنند.

 در میان بسیاری از نانومواد امیدوارکننده‌ای که در حال تولید هستند. اخیراً، تحویل داروی مبتنی بر نانوالماس در طراحی منطقی ترکیبات درمانی بهینه با استفاده از یک فناوری پلتفرم توسعه دارویی در نظر گرفته شده است که از آن به عنوان داروی شخصی سازی فنوتیپی-توسعه دارو (PPM-DD) یاد می‌شود. این بررسی نانومواد مختلف و استفاده از PPM-DD را برای بهینه سازی کارایی و ایمنی درمان سرطان فعلی و آینده بررسی خواهد کرد. این که چگونه این پلتفرم می‌تواند نانو پزشکی ترکیبی و صنعت دارویی گسترده‌تری را به سمت تأثیر بالینی بی سابقه تسریع کند نیز بحث خواهد شد.

#نانو‌تکنولوژی
✍🏻 به قلم: غزل موسوی
📚 منبع  : sciencemag 

ما را در پیامرسان تلگرام دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۹ ، ۱۹:۴۹
نشریه حاوی

وقتی سخن از «علم دینی» (Religious Science ) به میان می‌آید، زمانی علومی هم چون فقه و اصول به یاد می‌آید که در آن متون دینی منبع مطالعه و تحقیق است و گاهی تاریخ ادیان که در آن دین موضوع مطالعه دانشمندان است. گاهی هم مقصود آن است که در متون دینی به دنبال گزاره‌هایی بگردیم که تعبیر علمی دارند. مدعیان این نگرش به این منظور آیاتی از قرآن را در تأیید جاذبه یا کرویت زمین و مانند آن می‌آورند تا نشان دهند که در جا به جای قرآن، محتوای نظریات علمی امروز را می‌توان یافت و دانشمندان عاقبت به همان راهی رسیدند که پیامبران چند هزار سال پیش رسیده بودند. گاهی نیز گمان می‌رود که قرار است با معیار متون دینی به سراغ نظریات علمی برویم و مرز میان سخنان درست و نادرست را در علم تعیین کنیم گاه نیز مراد، آن علوم سنتی است که در دوران طلایی تمدن اسلامی در دامن مسلمانان نشو و نما یافته است. گاه نیز منظور از علم دینی آن است که بکوشیم مجموعه هنجارها و ارزش‌های اخلاقی مورد تأیید دین را در حوزه مشترک دین و علوم تجربی، یعنی علوم انسانی وارد کنیم.
اما تعریف درست علم دینی چیست؟

در حقیقت می‌توان گفت: «علم دینی» علمی است که در آن، «بینش الهی بر عالِم حاکم باشد؛ بینشی که خدا را خالق و نگه‌دارنده جهان می‌داند؛ عالم وجود را منحصر به عالم مادی نمی‌داند؛ برای جهان هدف قائل است و اعتقاد به یک نظام اخلاقی دارد. مطالعه طبیعت را در چارچوب متافیزیک دینی دنبال می کند و کلّیت قضایا را در چارچوب جهان بینی دینی می‌بیند. علم دینی حذف خدا را از قلمرو علم بشری غیرعملی انگاشته و تفکیک «علم» و «اخلاق» را نیز دارای پیامدهای ناگواری می‌انگارد و معتقد است این دو لازم و ملزوم یکدیگرند؛ چراکه هدف علم جست‌وجوی حقیقت است و اخلاق هم لازمه علم است.

 علم دینی مبتنی برجهان توحیدیست. دینی بودن هدف علم از دو منظر مطرح است: نظری و عملی

 هدف در بعد نظری، کشف آیات الهی در آفاق و انفس و آشنایی با طرح خلفت و درک قدرت و عظمت الهی است و هدف در بعد عملی، تسلط برجهان طبیعت به منظور رفع نیازهای مشروع بشر و استفاده از امکاناتی است که خداوند برای بشر فراهم ساخته است

در مقابل علم دینی، علم سکولار قرار دارد، که با خدا کاری ندارد، تنها برای عالم ماده شأنیت قائل است، اصولاً هدفدار بودن جهان برای آن مطرح نیست و فارغ از ارزش‌هاست.

بنابراین هر یک از شاخه‌های علم می‌تواند «سکولار» باشد یا «دینی».

#علوم_انسانی
✍🏻 به قلم: اطلس غلامی

ما را در پیامرسان تلگرام دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۹ ، ۱۹:۳۶
نشریه حاوی

محققان موسسه جان هاپکینز در تحقیقاتی ثابت کرده‌اند که ژن مسئول خاموش کردن سیگنال آپوپتوز می‌تواند در سرطان‌های سینه و ملانوما باعث مقاومت به ایمونوتراپی شود.

🔹طبق آمار فقط 20-30 درصد بیماران سرطانی به داروهایی که جهت تحریک و فعال سازی سیستم ایمنی به آن‌ها داده می‌شود پاسخ مثبت می‌دهند. یکی از دلایل این امر مکانسیم‌های مختلفی است که سلول‌های سرطانی برای فرار از سیستم ایمنی دارند. یکی از این مکانیسم‌ها که در سال 2018 کشف شده است مکانیسمی است که با هیپوکسی و کمبود اکسیژن فعال می شود و توسط فاکتور های رونویسی HIF1 و HIF2 اعمال اثر می‌کند.

🔹در این تحقیقات 325 ژن انسانی که در سلول‌های ملانومایی بیان بیش از حد داشته‌اند و با فرار از سیستم ایمنی مرتبط بوده‌اند شناسایی شدند. سپس محققان مشاهده کردند که 38 مورد از این ژن‌ها توسط فاکتور HIF1 رونویسی می‌شوند. که یکی از آن‌ها BIRC2 است. بیان بیش از حد ژن BIRC2 در 40 درصد سرطان‌های سینه، مخصوصا یکی از انواع مرگبار به نام triple negative اتفاق می‌افتد.

🔹سپس تیم تحقیقاتی سلول‌های تومور سینه و ملانومای بدون ژن BIRC2 را به موش تزریق کردند و مشاهده شد که تومور در عرض 3-4 هفته تشکیل می‌شود در حالی که در حالت عادی و در حضور ژن BIRC2 این روند حدود 2 هفته طول می‌کشد. همچنین مشاهده شد که در تومورهایی که ژن BIRC2 را ندارند، سلول‌های ایمنی بیشتری تجمع یافته‌اند.

🔹در نتیجه این فرضیه به وجود آمد که ژن BIRC2 با سرکوب عملیات سیستم ایمنی علیه تومور، سرعت رشد آن را افزایش می‌دهد. برای بررسی این فرضیه، سلول‌های توموری بدون BIRC2 را به موش فاقد سیستم ایمنی تزریق کردند و سرعت رشد تومور همانند شرایط عادی 2 هفته بود.

🔹برای بررسی دقیق‌تر نقش ژن BIRC2 در مقاومت به ایمونوتراپی، آزمایش‌های بیشتری انجام شدند. در این آزمایش‌ها به موش‌های دارای سرطان سینه و ملانوما داروهای تایید شده‌ی FDA برای سرطان‌ها داده شد و مشاهده شد که این داروها در موش‌های بدون ژن BIRC2 بسیار موثرتر هستند.

#بیوتکنولوژی
✍🏻به قلم: فرزانه خالقی
📚منبع: sciencedaily 

ما را در پیامرسان تلگرام دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۹ ، ۱۱:۳۱
نشریه حاوی

✅ ترس عامل محافظت کننده انسان از خطر است. یک تیم پژوهشی کشف کرده است که این حتی در مورد اختلالات اضطرابی پاتولوژیک نیز صدق می‌کند. بیمارانی که از اضطراب شدید رنج می‌برند، احتمالاً زودتر به علائم حمله قلبی توجه کرده و زودتر به معالجه پزشکی می‌پردازند، در نتیجه شانس زنده ماندن آن‌ها بیشتر است.

✅ افراد مبتلا به اختلال اضطراب، ترس‌های غیر منطقی دارند که هیچ ارتباطی با خطر واقعی ندارد. آن‌ها اغلب حتی نسبت به موقعیت‌های عادی روزانه دچار دلهره شده و این فشار سنگینی بر زندگی آن‌ها وارد می‌کند. این امر می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی باشد. با این حال، همواره ترس به عنوان یک مکانیسم محافظتی موثر در موارد اضطراری حاد عمل کرده است.

✅ تیمی به سرپرستی پروفسور کارل-هاینز لادویگ از Technical University of Munich (TUM) و هلمهولتز زنتروم مونشن کشف کرده‌اند که حتی می‌توان اختلالات اضطرابی را برای واکنش نسبت به حمله قلبی سودمند دانست.

✅ برای این مطالعه، آن‌ها از داده‌های مطالعه MEDEA (Munich Examination of Delay in Patients Experiencing Acute Myocardial Infarction) استفاده کردند که در آن 619 بیمار قلبی 24 ساعت پس از ترک بخش مراقبت‌های ویژه، در بیمارستان مورد مصاحبه قرار گرفتند. در این مصاحبه سایر داده‌ها، مانند زمان ورود به بیمارستان و روند بیماری، نیز مورد بررسی قرار گرفت.

✅ حدود 12 درصد بیماران در این مطالعه دارای اختلال اضطراب بودند. مشخص شد که این دسته از بیماران نسبت به حمله قلبی حاد واکنش سریع تری نشان می دهند و زودتر به اورژانس مراجعه می کنند. درمان سریع دارویی پس از حمله قلبی می‌تواند باعث کاهش آسیب به قلب، متعاقب آن کاهش اختلال در سلامتی و احتمال مرگ می‌شود.

✅ در این مطالعه، اختلاف زمانی مراجعه به بیمارستان در دو گروه از زنان مبتلا به سکته قلبی دارای اختلال اضطراب و بدون اختلال اضطراب به طور دقیق مورد بررسی و تعیین قرار گرفت: به طور متوسط، بیماران دسته اول 112 دقیقه پس از شروع حمله قلبی به بیمارستان مراجعه می کردند، در حالی که برای همتایان بدون اختلال اضطراب آن‌ها، این زمان حدود 2 ساعت بیشتر بود. به گفته کارل-هاینز لادویگ ، بسیاری از مطالعات علمی نشان داده اند که هر نیم ساعت برای زنده ماندن پس از سکته قلبی ضروری است.

✅ مطالعه انجام شده توسط این تیم از نظر آماری تنها به اثر محافظتی اضطراب در زنان پرداخته بود، نه در مردان. با این وجود، یک روند مثبت در مردان مبتلا به اختلال اضطراب نیز مشاهده شد: آن‌ها به طور متوسط 48 دقیقه زودتر تحت درمان قرار می‌گرفتند.
کارل-هاینز لادویگ می‌گوید: افراد مبتلا به اختلال اضطراب بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستند، اما احتمال زنده ماندن در آن‌ها بیشتر است. داده‌های ما فاکتور مهمی را نشان می‌دهد. وی افزود: افراد مبتلا به اختلال اضطراب اغلب با حساسیت بیشتری نسبت به نیازهای بهداشتی خود واکنش نشان می‌دهند. چنین بیمارانی در دریافت اقدامات پزشکی قاطع‌تر هستند. به این ترتیب، یک بیماری میتواند به محافظت در برابر یک بیماری جدی دیگر کمک کند.
.
✅ با این وجود، همانطور که این مطالعه هم نشان می‌دهد، این ویژگی از نظر روانی هزینه‌های زیادی را در بر دارد: بیماران مبتلا به اختلال اضطراب به طور قابل توجهی بیشتر از بیمارانی که مبتلا به این اختلال نیستند از استرس، خستگی مفرط و عدم برخورداری از سلامت عمومی رنج می‌برند.

#بهداشت_و_سلامت‌روان
✍🏻به قلم : مجتبی نوشک
📚منبع : scienceDaily 

ما را در پیامرسان تلگرام دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۹ ، ۱۱:۲۷
نشریه حاوی

بر اساس یافته‌های مطالعات جدید نانواسفنج ها_ پلیمر‌های بسیار کوچک و زیست دوست که در غشای سلول‌های ریه و سیستم ایمنی قرار داده می‌شوند _ به عنوان یک تله برای Sars_cov_2 ویروس را خنثی می‌کند.
گروهی از دانشمندان پی بردند که این تکنولوژی جدید در خنثی‌سازی ویروس مؤثر است.

🟢 درمان covid _19: در موج اول پاندمی توجه به درمان‌هایی بود که پخش شدن ویروس را آهسته می‌کرد یا باعث کاهش ریسک عفونت و نجات جان بیماران شدید می‌شد . در نبود واکسن درمان‌هایی که باعث کاهش اثرات منفی می‌شود حیاتی است.

🟢 پلیمر‌های تله‌: این تکنولوژی به وسیله پلیمر‌های میکروسکوپی و زیست دوست که در سطح سلول‌های زنده بافت ریه و سیستم ایمنی روکش داده می‌شوند کار می‌کند. Sars_cov_2 جذب سطح سلول ریه می‌شود. بعد از اتصال به سلول و ورود به آن، ویروس به وسیله اندامک‌های داخل سلولی خود را تکثیر می‌کند. این ویروس‌های جدید از سلول خارج شده وچرخه شیوع و تکثیر خود را ادامه می‌دهند.

🟢 این پلیمر‌ها ذرات کوچکی شبیه غشای خارج سلولی هستند، اما اندامک‌های داخل سلولی مانند هسته و ریبوزوم را که برای تکثیر ویروس لازم است، ندارند؛ بنابراین ویروس را به دام انداخته و مانع تکثیر آن می‌شوند . این ذرات پلیمری مانند اسفنج ویروس‌ها را کاملا پاک می‌کنند. در نتیجه محققان این پلیمر‌ها را نانو اسفنج نامیدند.
هنگامی که ویروس به نانو اسفنج‌ها با میل ترکیبی بیشتری نسبت به سلول ریه متصل می‌شود، خیلی سریع می‌میرد.
دانشمندان معتقدند اگر نانو اسفنج‌ها را به بیمار تجویز کنیم، سیستم ایمنی باقیمانده سلول‌‌های مرده را پاک می‌کند که از کارهای کلیدی آن است.

🟢 گام بعدی: این روش درمانی همچنین می‌تواند برای سایر ویروس‌ها که به داروهای سنتی مقاوم یا آن‌ها که واکسن مؤثر ندارند استفاده شود.

#نانو‌تکنولوژی
✍🏻به قلم : ساجده دین محمدی
📚منبع : medical news today

ما را در پیامرسان تلگرام دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۹ ، ۱۱:۲۴
نشریه حاوی

در آخرین قسمت از مجموعه ی " طب اسلامی از دیدگاهی دیگر" به آخرین نگرش موجود پیرامون طب اسلامی خواهیم پرداخت.
امروزه شاهد گسترش روز افزون مباحثات گوناگون پیرامون مسائل مختلف پزشکی از دیدگاه علوم انسانی هستیم که موجب ترویج هرچه بیشتر "علوم انسانی سلامت" به عنوان یک مقوله ی دارای اهمیت شده است.
🔹 در مطالب قبلی گروه علوم انسانی سلامت نشریه ی حاوی پیرامون مسائل و مصداق های مختلفی که این گرایش علمی به آن ها می پردازد صحبت هایی صورت گرفت که از جمله ی آن ها می توان به بررسی درستی یا نادرستی آتانازی، سقط جنین و ... اشاره کرد.
🔸 همان طور که همه ی ما می دانیم علوم پزشکی بر خلاف علوم ریاضی و فنی، ارتباط به مراتب بیشتری با انسان ها و زندگی و سلامت آن ها دارند که در نتیجه ی آن شاهد افزایش چشم گیر اهمیت مطالعات انسان شناختی پیرامون این علوم علاوه بر مسائل عمومی فلسفه علم می شود.
از سوی دیگر جدای از بحث مرتبط با آموزش پزشکی و پزشکی به مثابه ی یک علم، از نقطه نظر پزشکی به عنوان یک حرفه نیز می توان به آن نگریست. دیدگاهی که موجب می شود تا منازعات پیرامون مسائل مختلفی از جمله رابطه ی پزشک با بیمار، انتخاب های پزشکی و ... اهمیت یابد.
در این میان ما شاهد به وجود آمدن جریان های گوناگون مطالعاتی و پژوهشی پیرامون این امر خطیر در جای جای جهان و شکل گیری اندیشکده ها ی مختلفی از جمله آمریکا، انگلستان و فرانسه می باشیم. شاید بتوان یکی از مهمترین اندیشمندان این عرصه را میشل فوکو، فیلسوف فرانسوی دانست که با بحث پیرامون این گونه مسائل در کلاس های درس خود در کولژدوفرانس برای اولین بار علوم انسانی سلامت را به شکل جدی مطرح کرد.
❓ اما شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که مسائل فوق چه ارتباطی با طب اسلامی دارد.
دسته ی سوم از اندیشمندان مرتبط با طب اسلامی قائل به این امر هستند که طب اسلامی حقیقی آن نیست که به دنبال یک مکتب طبی کاملا جدید از نظر روش های درمانی باشیم.
🔸 در حقیقت طب اسلامی نیز مانند بسیاری دیگر از علوم اسلامی در ساحت اندیشه و هدف با نوع غیر اسلامی خود متفاوت است و این گونه برخورد با مقوله ی طب را به نوعی اخباری گری مدرن می دانند.
▪️ دکتر محمد نوروزی، مسئول المپیاد فلسفه ی پزشکی دانشگاه تهران، در یادداشتی در روزنامه ی فرهیختگان به طور کامل به این موضوع می پردازد که در صورت تمایل می توانید به مطالعه ی آن بپردازید.
▪️ آیت الله ابوالقاسم علی دوست، مولف مجموعه کتب فقه و حقوق نیز در مصاحبه با پیام فضلی نژاد در برنامه ی شوکران به این امر اشاره می کند و معتقد است طب اسلامی به آن گونه که امروزه بیان می شود وجود خارجی ندارد و باید این علم در ساحت اندیشه، اسلامی شود.
🔴 امید است روز به روز شاهد حضور بیشتر اندیشمندان مسلمان در عرصه های گوناگون مطالعات علوم انسانی سلامت در سطح جهان باشیم.


#علوم_انسانی

✍🏻به قلم : مهدی یغمائی
📚منابع: ( 12

ما را در پیامرسان تلگرام دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۹۹ ، ۰۰:۵۴
نشریه حاوی

 پژوهشگران طی تحقیقی به این نتیجه دست یافتند که لود ویروسی بیشتر با ریسک بیشتر مرگ در میان بیماران سرطانی و غیر سرطانی بستری شده مبتلا به ویروس کرونا (COVID-19) همراه است. در میان بیماران COVID-19 بستری، کسانی که بدخیمی‌های خونی دارند و اخیراً برای سرطان تحت درمان قرار گرفته‌اند، بالاترین سطح سندرم حاد تنفسی حاد کرونا ویروس 2 (SARS-CoV-2) را دارند که باعث COVID-19 می‌شود. پروفسور ساتلین در مرکز پزشکی Weill Cornell در نیویورک و همکارانش قبلاً دریافتند که لود ویروسی زیاد SARS-CoV-2 هنگام ارائه به بخش اورژانس با مرگ و میر در بیمارستان در میان بیماران بستری عمومی ارتباط دارد. اما تاکنون مشخص نبود که لود ویروسی چگونه می‌تواند بر نتایج بالینی بیماران بستری در بیمارستان بستری شود که هم سرطان دارند و هم COVID-19.
در طی تحقیقات جدید به طور کلی، میزان مرگ و میر در بیمارستان 38.8٪ در بیماران با لود ویروسی بالا، 24.1% در میان بیماران با لود ویروسی متوسط و 15.3 %در میان بیماران با لود ویروسی کم بود. بیماران سرطانی الگوی مشابهی را نشان دادند که میزان مرگ و میر آن‌ها به ترتیب 45.2٪، 28.0٪ و 12.1٪ بود. لودهای ویروسی زیاد در بیماران مبتلا به سرطان با افزایش مرگ و میر در بیمارستان همراه است. این یافته حتی پس از تنظیم فاکتورهایی مانند سن و نیاز به اکسیژن مکمل طی سه ساعت پس از ارائه به بخش اورژانس از نظر آماری قابل توجه بود.

#بیوتکنولوژی
✍🏻به قلم: زهراپوستچیان
📚منبع: sciencedaily 

ما را در پیامرسان تلگرام دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۹۹ ، ۰۰:۴۳
نشریه حاوی

بر اساس یک مطالعه بین المللی به رهبری یک محقق کالج پزشکی دانشگاه سینسیناتی، افسردگی یا اضطراب در بیماران COVID-19 ممکن است نشانه‌ای از اثر ویروس بر سیستم عصبی مرکزی باشد.

✔️دکتر احمد صداقت، استادیار جراحی زیبایی بینی، آلرژی و جراحی پایه جمجمه، می‌گوید «اگر از من می‌پرسیدید که چرا من هنگام ابتلا به COVID افسرده یا مضطرب می‌شوم، می‌گفتم چون علائم شما شدید است و نفس نفس می‌زنید یا نمی‌توانید نفس بکشید یا علائمی مانند سرفه یا تب زیاد دارید. هیچ یک از این علائم (که منجر به مرگ هم می‌شوند) با میزان افسردگی یا اضطراب این بیماران ارتباط ندارد. تنها عنصر COVID-19 که با روحیه افسرده و اضطراب همراه بود، شدت از بین رفتن قدرت تشخیص بو و طعم بیماران بود. این نتیجه غیر منتظره و تکان دهنده است.»

✔️دکتر صداقت طی یک دوره شش هفته ای، با انجام یک پرسشنامه تلفنی مقطعی و آینده نگر، ویژگی‌ها و علائم 114 بیمار را که با COVID-19 در بیمارستان Kantonsspital Aarau در سوئیس تشخیص داده شده بودند، بررسی کرد. شدت از بین رفتن قدرت تشخیص بو و طعم، انسداد بینی، تولید بیش از حد مخاط، تب، سرفه و تنگی نفس در طول COVID-19 مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه، زمانی که شرکت کنندگان COVID-19 را تجربه می‌کردند، 47.4٪ از شرکت کنندگان حداقل چند روز در هفته افسردگی گزارش کردند؛ در حالی که 21.1٪ تقریبا هر روز خلق افسرده گزارش می‌کردند. از نظر شدت اضطراب، 44.7٪ از شرکت کنندگان اظهار اضطراب خفیف کردند؛ در حالی که 10.5٪ اضطراب شدید را گزارش کردند.

✅محققان مدت‌هاست فکر می‌کنند که دستگاه بویایی ممکن است راه اصلی ورود ویروس‌های کرونا به سیستم عصبی مرکزی باشد.
این مطالعه ممکن است نشان دهد که ویروس، نورون‌های بویایی را آلوده می‌کند، حس بویایی را کاهش می‌دهد و سپس از دستگاه بویایی برای ورود به سیستم عصبی مرکزی استفاده می‌کند و علائم روان شناختی را ایجاد می‌کند.

⬅️ این تحقیق درهای جدیدی را برای بررسی‌های بیشتر باز می‌کند تا ببینیم چگونه ویروس ممکن است با سیستم عصبی مرکزی ارتباط برقرار کند.

#بهداشت_و_سلامت‌روان
✍🏻به قلم: مونا حقی
📚منبع ( scienceDaily 

ما را در پیامرسان تلگرام دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۹۹ ، ۰۰:۳۲
نشریه حاوی

 

🔺 (قسمت سوم)
در ادامه‌ی مجموعه مطالب طب اسلامی از نگاه دیگر به نگرش دوم موجود در مورد طب اسلامی خواهیم پرداخت.
افراد حامی این دیدگاه معتقد به وجود مکتب طبی کاملا مستقل در نصوص دینی بوده و بر این عقیده‌اند که با استفاده از آیات و روایات می‌توان یک مجموعه‌ی طبی کامل را پدید آورد.
این دیدگاه بارها توسط افراد گوناگون مورد نقدهای گوناگون قرار گرفته است که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاراتی خواهیم داشت:

 منابع روایات: افراد آشنا به مسائل دینی و روایی به خوبی می‌دانند که بسیاری از احادیث موجود فاقد سندیت بوده و گاهی توسط جاعلان طمّاع به منظور دست یابی به منافع مختلفی ساخته شده‌اند که احادیث طبی نیز از این امر مستثنا نیستند.
در این باره حجت الاسلام سید محمد کاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه دارالحدیث قم، می‌گوید: وقتی به روایات طبی مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم اکثر این روایات، نه در کتاب معتبری آمده است، نه سند درستی دارد، نه قرینه پیرامونی جالبی دارد و اتفاقاً از لحاظ محتوا هم مشکل پیدا می‌کند.

برداشت صحیح منظور امام معصوم: اگر از مورد اول چشم پوشی کنیم این سوال در برابر ما قرار می‌گیرد که چگونه می‌توان اطمینان داشت که برداشت ما از روایات کاملا صحیح بوده و منظور امام معصوم از کلام گفته شده دقیقا همین مورد است.

 نبود روایات تشخیصی: یک نظام طبی جامع کامل دارای سه حیطه‌ی اصلی پیشگیری، تشخیص و درمان می‌باشد.
روایات موجود اغلب به بحث‌های بهداشتی می‌پردازند که می‌توان از آن‌ها به عنوان عوامل پیشگیری از بیماری نام برد و گاهی برخی مسائل پیرامون درمان را نیز شامل می‌شوند اما در آن‌ها اثری از چگونگی تشخیص بیماری دیده نمی‌شود که خود این امر موجب تضعیف طب اسلامی به عنوان یک مکتب طبی مستقل خواهد بود.

 تعمیم حدیث: این نکته نیز حائز اهمیت می‌باشد که تعمیم احادیث طبی به کل جامعه کار دشواری می‌باشد. چرا که بسیاری از این احادیث در پاسخ به سوال افراد وارد شده‌اند.
.
.
.
▪️ از سوی دیگر مقاومت برخی از حامیان این تفکر در برابر آزمودن گفته‌هایشان و همچنین انجام برخی اعمال از جمله کتاب سوزی از مواردی است که باید به صورت جدی مورد نقد قرار گیرد، چرا که این موارد نه تنها باعث خدشه به اعتباری طب اسلامی است بلکه اهانت به ساحت دین اسلام به عنوان حامی علم و علم آموزی و وهن اسلام است.

 البته شاید این نکته مورد سوال باشد که اگر ایجاد نظام طبی مستقل مد نظر ائمه معصومین (ع) نبوده است پس احادیث موجود به چه منظور بیان شده اند؟
در پاسخ به این سوال آیت الله حائری شیرازی، روایات طبی را به عنوان وسیله‌ای برای اثبات حقانیت ائمه می‌دانند و استناد به وجود این احادیث برای اثبات وجود نظام طبی مستقل را نفی می‌کنند.

 در پایان می‌توان گفت در کلام ائمه‌ی معصومی(ع) گاهی توصیه‌های طبی و بهداشتی گوناگونی یافت می‌شود که می‌توان با بررسی و آزمودن آن‌ها از کلام آن عزیزان بهره برد کما اینکه نظام و مکتب طبی مستقلی به عنوان طب اسلامی وجود نداشته باشد.

ادامه دارد ...

#علوم_انسانی
✍🏻به قلم: مهدی یغمائی

ما را در پیامرسان تلگرام دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۹۹ ، ۰۰:۲۷
نشریه حاوی

🟢هنوز که هنوز است واکسن موثری برای پیشگیری از بیماری کرونا وارد بازار نشده است. بعلاوه هیچ دارویی وجود ندارد که اختصاصاً برای درمان کرونا به کار رود.

🟢 تعدادی از داروهای ضد ویروسی مانند ریباویرین، رمدسویر، لوپیناویر/ ریتوناویر، آزیترومایسین و داکسی سایکلین توصیه شده‌اند یا در حال حاضر برای درمان بیماران COVID-19 استفاده می‌شوند.

🟢 علاوه بر این داروها، دلایل و شواهد ارائه شده برای استفاده از کلروکین برای درمان COVID-19 ، مسلماً با برخی انتقادات و احتیاطاتی ارائه شده است. در راستای استفاده از کلروکین، Nigella sativa (سیاه دانه) می‌تواند به عنوان یک جایگزین طبیعی در نظر گرفته شود که حاوی تعدادی از اجزای‌فعال مانند تیموکینون، دی تیموکینون، تیمو هیدروکینون و نیگلیمین است.

🟢 مزایای بیشتر استفاده از N. sativa را می‌توان با مکمل Zn افزایش داد. همچنین ثابت شده است که Zn باعث بهبود ایمنی ذاتی و انطباقی در جریان هر نوع عفونت می‌شود، اعم از ویروس یا باکتری بیماری زا.

🟢 همچنین اثر بخشی مکمل نمک روی می‌تواند متقابلا با N. sativa افزایش یابد زیرا ماده اصلی فعال زیستی سیاه دانه ممکن است به عنوان یونوفور کار کند و به Zn2 + اجازه ورود به پنوموسیت‌ها(سلول هدف SARSCoV-2) را بدهد. با توجه به این مزایا، این مقاله مروری توصیف می‌کند که چگونه N. sativa در ترکیب با Zn می‌تواند به عنوان مکمل درمان COVID-19 مفید باشد. (http://uupload.ir/files/b6je_img_20200927_191705_336.jpg)

#داروسازی_سنتی
✍🏻به قلم: محمد‌رضا اسماعیلی
📚منبع: sciencedirect 

ما را در پیامرسان تلگرام دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۹۹ ، ۰۰:۲۱
نشریه حاوی