سقط جنین از نگاه ادیان
🔆 سقط جنین از نگاه ادیان (بخش اول)
تولد و مرگ انسان از مسائلی است که چالشهای اخلاقی متفاوتی در آن مطرح است، یکی از آنها چالش اخلاقی سقط جنین است. حق حیات، به عنوان اساسیترین حق بشری، همواره مورد توجه مکاتب مختلف فکری و مذهبی، مخصوصا ادیان توحیدی قرار داشته است. سقط جنین از طرفی از بین بردن یک موجود زنده یا موجودی که در آینده به یک انسان تبدیل میشود بوده و از طرف دیگر بارداری و بچهداری آزادی زنان را محدود کرده و در موارد بارداریهای ناخواسته، جنینهای حاصل از روابط نامشروع و یا بیماریهای جنین برای زنان ناراحتکننده و یا حتی مشکلاتی را به همراه داشته باشد. اگرچه قضاوت در این زمینه را بر مخاطب واگذار کردهایم با این حال تذکر این نکته را لازم میدانیم که قضاوت بین مکاتب اخلاقی با یک چالش ناقص بوده و برای پذیرش یا تعهد به یک مکتب اخلاقی منشأ صدور و میزان حقانیت آن مکتب را نیز باید بررسی کرد.
🟢 هندوئیسم:
یکی از اهداف اصلی حیات هندوان تولیدمثل است بنابراین حفظ حیات جنبه اصلی از دارماست. در متون کلاسیک هندو سقطجنین یک جرم و گناه بزرگ شمرده شده و برای فرد خاطی مجازاتی نیز تعیینشده است. سقط جنین تنها درصورتیکه به زندگی مادر به دلیل بارداری درخطر باشد مجاز است. اما در واقعیت این امر متفاوت است. خانوادههای فقیر این عمل خود را اینگونه توجیه میکنند که تحمل درد کمتر در این مرحله از تحمل درد و بدبختی در یک عمر هم برای خانواده و هم دختر بهتر بوده و اینگونه سعی در راضی کردن قاضی غایی هندوئیسم یعنی وجدان شخصی میکنند اما باوجود قانونی شدن سقط جنین همچنان نزد خانوادههای هندویی عملی مذموم و گناه شمرده میشود.
🟢 بودائیسم:
به اعتقاد بودائیان هستی با بسته شدن نطفه آغاز میشود بنابراین سقط جنین مسلماً گرفتن یک زندگی است که باید از آن پرهیز شود. تصمیم به سقط جنین برای فرد اخلاقاً مضر است، اما به دلیل وجود این عمل در جامعه علیرغم بدی آن در ژاپن پذیرفتهشده است. بودائیان دیدگاهی عملگرایانه داشته و بررسی هر مورد را بهتنهایی و توجه به رهنمودهای کلی رفتار عاقلانه و نیت فرد اتخاذ میکنند اگر این عمل از تنفر یا خودخواهی باشد در حکم عملی است که به تنها کارمای بد را به دنبال خواهد داشت اما اگر ریشه در رحمت و نوع دوستی (نجات جان مادر) داشته باشد نمیتوان آن را کاملاً نادرست تلقی کرد.
🟢 یهودیت:
در یهودیت کشتن غیر انسان مجاز است مانند ذبح حیوانات برای غذا، کشتن مگس و قطع درخت و ... در واقع حتی کشتن انسان نیز در بعضی شرایط مانند جنگ یا دفاع از خود مجاز است. در مورد سقطجنین مسئله اصلی این است که از چه زمانی جنین انسان بهحساب میآید. از نظر خاخامها دو زمان منطقی وجود دارد یکزمان بسته شدن نطفه و دو زمان تولد که همان زمان تولد پذیرفتهشده است بنابراین برای سقطجنین ممنوعیتی وجود ندارد اگرچه برای جنین احترام خاصی قائل هستند و نباید برای راحتی والدین و فرار از مسئولیت جنین کشته شود اما سقطجنین سقط انسان و قبیح نیست. در مورد موارد خطر برای مادر تا زمانی که جنین از زهدان خارج نشده انسان نبوده و میتوان به جهت نجات مادر او را از بین برد اما اگر بخش زیادی از جنین از زهدان خارج شود انسان شمردهشده و حیات یک انسان (مادر) بر حیات دیگری (کودک) ترجیح نداشته و پزشک مثل دیگر انسانها بدون قضاوت به وظیفه درمانی خود عمل کند.
ادامه دارد ...
#علوم_انسانی
✍️به قلم : نگار یگانه خراسانی